fit dżemik z truskawek

Domowe fit przetwory

——–For English scroll down——–

Na rynku pojawiły się fit dżemy o niskiej zawartości cukru. Pokażę Wam jak wykonać takie fit dżemiki w domowym zaciszu. Jesteście ciekawi jak je zrobić? Podpowiem także co warto zamrozić na zimę.

Fit dżemiki z truskawek, jabłek, powidła śliwkowe osłodzone erytrytolem, zamiast cukrem. Już niżej słodzony dżemik się nie da. Jesteście ciekawi czego używam zamiast żelfixu? Już wyobrażam sobie kiedy w środku zimy robię sobie energetyczną owsiankę i zalewam ją truskawkowym musem własnej roboty pełnym truskawek w całości.

Składniki: (na około 10 małych słoiczków fit dżemu z truskawek)

  • 2 kg truskawek (bardzo ważne, aby zwrócić uwagę na ich pochodzenie)
  • 5 łyżek erytrytolu (jeśli chcecie bardziej słodkie można dodać więcej)
  • 5 daktyli
  • 5 łyżek nasion lnu
składniki przetworów

Wykonanie:

Truskawki umyć, pozbyć się szypułek. Daktyle posiekać. Truskawki i daktyle przełożyć do garnka z grubym dnem. Gotować, aż truskawki puszczą wodę i zaczną się rozpadać. Po około 10 minutach większe truskawki rozgnieść widelcem. Osłodzić erytrytolem, wymieszać. Dodać nasiona lnu, wymieszać i zagotować. Odstawić.

Słoiczki wypełnić jeszcze ciepłym musem. Zakręcić, odwrócić do góry nogami.

fit dżemiki

Aby fit dżemiki przetrwały do zimy i się nie popsuły musimy poddać je pasteryzacji. Wybrałam wygodną i szybką pasteryzację na sucho w piekarniku.

Słoiki ustawić na blaszce, zachować odległości między sobą. Wstawić do zimnego piekarnika 135stopni góra-dół na 60 minut. Studzić przy otwartych drzwiach i gotowe!

pasteryzacja
pasteryzacja na sucho
domowe fit przetwory

Takie domowe fit przetwory możecie wykonać także z innych owoców: maliny, śliwki, borówki, jagody, jabłka, morele, używając tych samych proporcji. Owoce, które zawierają mniej wody będą jeszcze bardziej gęste po obróbce.

dżemik jabłkowy

A co mrozić? Kup w sezonie truskawki, jagody, borówki, czereśnie, jeżyny, maliny. Zwróć szczególną uwagę na źródło tych upraw. Kupuj od lokalnych rolników i na sprawdzonych straganach lub mroź z własnej grządki. Takie owoce zimą doskonale sprawdzą się jako dodatek do owsianek, czy koktajli. Warto zwrócić uwagę również na fakt, że mrożenie zachowuje bardzo dużo wartości odżywczych poddanych temu procesowi produktów.

Wybierz do zamrożenia również warzywa: fasolka szparagowa, bób. Wszystko to, co jest trudno dostępne do zakupienia w sklepach z asortymentu mrożonek.

mrożona fasolka
mrożony bób

Dobrym pomysłem jest także domowa passata pomidorowa i niezastąpione zarówno zimą, jak i latem, kiszonki, ale o tym w kolejnym poście na blogu.

Homemade fit preserves

There are fit jams with low sugar content on the market. I will show you how to make such fit jams at home. Are you curious how to do it? As a bonus I will also suggest what is worth freezing for the winter.

Fit strawberry, apple or plum jams with erythritol sweetener instead of sugar. Are you curious about what I use instead of pectin? I can imagine myself making an energetic porridge and pouring it with my homemade strawberry jam in the middle of winter.

Ingredients: (to make about 10 small jars of strawberry jam)

  • 2 kg of strawberries
  • 5 tablespoons of erythritol (if you want to make jam more sweet, you can add more)
  • 5 dates
  • 5 tablespoons of flax seeds

Method:

Wash the strawberries, get rid of the stalks. Chop dates. Place the strawberries and dates in a pot with a thick bottom. Cook until strawberries release water and start to disintegrate. After about 10 minutes, the larger strawberries should be mashed with a fork. Sweeten with erythritol and mix it. Then add flax seeds, mix it and bring it to a boil. Set aside.

Fill the jars with warm jam. Close and turn upside down.

In order for the jams to survive till winter and don’t get moldy, one must pasteurise them. I choose a convenient and quick dry pasteurization in the oven.

Place the jars on the baking tray, keep the distance between them. Put in a cold oven 135 degrees up-down for 60 minutes. Cool down with the door open. Ready!

Such home-made preserves can also be made from other fruits: raspberries, plums, berries, apples, apricots, using the same proportions. Fruits that contain less water will be even more dense after processing.

And what to freeze? Buy strawberries, berries, cherries, blackberries, raspberries in the season. Pay particular attention to the source of these crops. Buy from local farmers and on proven stalls or freeze from your own crop. Such fruits in the winter are perfect as an addition to oatmeal or cocktails. It is also worth noting that freezing retains a lot of nutritional value of the products subjected to this process.

Select vegetables for freezing: green beans, broad beans. Everything that is difficult to buy in stores with an assortment of frozen foods.

A good idea is also home tomato passata and irreplaceable in winter as well as summer, pickled vegetables. About this in the next post on the blog.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *